عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد:

سقط جنین یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی است

دکتر رضایی

دکتر رضایی آدریانی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی، بحث سقط جنین است، گفت: امروز پزشکی به سمت سلامت معنوی پیش می‌رود، اما ما با هزینه‌ها و غربالگری‌هایی که انجام می‌دهیم، جامعه را در معرض نگرانی و هیجان قرار می‌دهیم.

به گزارش روابط عمومی، جناب آقای دکتر محسن رضایی آدریانی در وبینار «فرشتگان رحمت» که به منظور تبیین ابعاد گوناگون سقط جنین از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی، بحث سقط جنین است.

موضوع سقط جنین در دنیا موافقان و مخالفان متعدد دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه موضوع سقط جنین در دنیا موافقان و مخالفان متعدد دارد، اظهار داشت: در مکاتب اخلاقی، سه گروه با رویکرد اخلاقی مخالف سقط جنین هستند، یک گروه می‌گویند جنین از ابتدای مراحل تشکیل یک انسان واقعی است و سقط جنین را در هیچ مرحله ای نمی پذیرند و کلا رد می‌کنند.

دکتر رضایی افزود: گروه دیگر که بیشتر سر وصدا می‌کنند، می‌گویند جنین یک تکه شیء است و تا زمانی که به دنیا نیاید یک تکه گوشت و جزئی از بدن مادر است و همان طور که مادر در مورد اعضای بدن خود تصمیم می‌گیرد، درباره جنین خود می‌تواند تصمیم بگیرد که اکثر سقط جنین‌های قانونی بر این نگرش هستند.

وی اضافه کرد: گروه سوم آنهایی هستند که می‌گویند جنین یک انسان بالقوه است، مثلا مسیحیت کاتولیک معتقدند که در زمان لقاح، جنین روح دارد و کسی حق اسقاط آن را ندارد، آنهایی که به آموزه‌های دینی برمی گردند مخالف سقط هستند، از طرف دیگر سکولاریزه برای آنان مطرح است و دین و مذهب را برای یکشنبه‌ها می‌دانند. در هر حال، سقط جنین در آنجا قانونی است اما نگاه مذهبی مخالف این قضیه است.

چهار اصل مشترک در حوزه اخلاق پزشکی

این پزشک متخصص اخلاق پزشکی یادآور شد: در حوزه اخلاق پزشکی، چهار اصل داریم، از جمله احترام به اختیار بیمار، سودمندی، ضرر نرساندن و عدالت که با این چهار اصل می‌توان موضوعات مربوط به پزشکی را تحلیل کرد.

رضایی افزود: ما چهار اصل را قبول داریم، اما گستره و دامنه این چهار اصل را با تعاریف خودمان مطابقت می‌دهیم، مثلا در غرب، اتونومی را آزادی بیان می‌نامند، اما ما به اختیار تعبیر می‌کنیم، آنان سود و ضرر مادی را حساب می‌کنند، اما از نظر ما سود و ضرر گستره زیادی دارد و زندگی دنیا و آخرت را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: در موضوع سقط جنین، گروهی معتقدند جنین شیء است و مادر می‌تواند هر تصمیمی بگیرد، اما گروه‌هایی هستند که می‌گویند جنین، یک انسان است و به حکم اصل عدالت، مادر خواسته خود را می‌گویند، جنین هم باید از خواسته خود دفاع کند؛ پس عدالت حکم می‌کند که کفه تعارض منافع مادر و جنین در توازن منطقی قرار بگیرد.

امروز پزشکی به سمت سلامت معنوی پیش می‌رود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهمیت اصول اخلاق پزشکی، تصریح کرد: امروز پزشکی به سمت سلامت معنوی پیش می‌رود، اما ما با هزینه‌ها و غربالگری‌هایی که انجام می‌دهیم، جامعه را در معرض نگرانی و هیجان قرار می‌دهیم.

رضایی افزود: برای شناسایی هزار و 500 سندروم داون، چند هزار سقط انجام می‌شود و صد هزار جنین در معرض خطر سقط قرار می‌گیرند که اصلا منطق و عقلانی نیست، همچنین هزینه‌هایی که برای تسهیل سقط جنین صورت می‌گیرد، اصلا منطقی نیست.

وی یادآور شد: بسیاری از سنین بارداری زیر سنین خطر سندروم داون هستند و خطر سندروم داون برای آنان خیلی کم است، بنابراین ما پزشکان باید به صورت روشن به خانواده‌ها بگوییم بیماری سندروم داون چقدر خطر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به موضوع حرج نگهداری فرزند معلول برای مادر، گفت: فهرست بیماری‌هایی که به عنوان حرج نام می‌برند، بسیار زیاد است و بسیاری از این بیماری‌ها جزو بیماری‌هایی که باعث حرج باشد، نیست، به عنوان مثال بیماری هموفیلی در فهرست بیماری‌ها قرار دارد، حال آنکه بیماری هموفیلی بیماری جدی نیست، شاید کمی دردناک باشد اما می‌توان آن را کنترل کرد.

دکتر رضایی تصریح کرد: در این فهرست، دو قلوهای به هم چسبیده، ناشنوایی مادرزادی، تنگی دریچه قلب را مصداق حرج می‌دانند و می‌گویند باید سقط شوند اما این مسئله کار منطقی نیست و باید این روند اصلاح شود و این معضل جدی در جامعه برطرف شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱