قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث در مراسم جشن عید غدیر؛

فضائل و مناقب امام علی(ع) در کتب شیعه و سنی نقل شده است / مسئولیت‌های ما در زندگی امانت است

مسعودی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی گفت: امام علی علیه‌السلام به واسطه راستی در زندگی و امانت داری، احبّ الناس نزد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بودند و همین مسئله باعث جلوه گر شدن آن حضرت در تاریخ بشریت شده است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عبدالهادی مسعودی قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث روز چهارشنبه در مراسم جشن عید غدیر که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به گرامیداشت دهه امامت و ولایت و در آستانه عید سعید غدیر خم، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام، أحبّ الناس علی الرسول و بزرگترین شخص در نگاه ما شیعیان است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اگر بتوانیم به این دو پرسش پاسخ دهیم که چرا پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم از میان همه اصحاب و خویشان، بیش از همه به امام علی علیه‌السلام محبت می‌ورزیدند و اینکه چرا امام علی علیه‌السلام به چشم ما بزرگ جلوه می‌کند؟، می‌توان به منزلت آن حضرت پی برد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مسعودی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، خویشانی چون جعفر بن ابی طالب علیه‌السلام، حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام، زیدبن حارثه و ده‌ها صحابی بزرگ مانند سلمان فارسی، مقداد و اباذر در میان یاران خویش داشتند؛ اما امام علی علیه‌السلام منزلت دیگری میان دیگران داشتند.

وی یادآور شد: دلاوری و رشادت‌های امام علی علیه‌السلام در غزوات احد، بدر، خندق، خیبر و غیره در تاریخ اسلام نقل شده و «لا فَتى اِلاّ عَلِىّ، لا سَيفَ اِلاّ ذُو الفَقار» در فضیلت، منقبت و کمال حضرت نازل شده است، اما هیچ یک از این موارد، باعث نشد که امام علی علیه‌السلام نزد پیامبر این منزلت را داشته باشد.

راستگویی و امانتداری، شرط فضیلت نزد خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام است

قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث بیان داشت: پاسخ این پرسش که چرا امام علی علیه‌السلام این منزلت را نزد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم داشتند، از زبان امام صادق علیه‌السلام در جلد دوم کتاب کافی مرحوم شیخ کلینی(ره) در بیش از هزار و صد سال پیش نقل شده است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مسعودی با اشاره به اینکه کتاب کافی از اولین و مهم‌ترین کتب حدیثی جهان اسلام است، افزود: در این کتاب آمده، شخصی خدمت امام صادق علیه‌السلام می‌رسد و عرض می‌کند که از کوفه آمدم، یکی از یاران شما به نام عبدالله بن ابی یعفور که عالم شیعه و محدث بزرگی بوده، به شما سلام رساند؛ حضرت فرمودند: «بر تو و بر او سلام باد، چون نزد عبدالله رفتى سلامش رسان و به او بگو، جعفر بن محمد به تو مي‌گويد در آنچه على نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به مقام رسيد بنگر و ملازمش باش، همانا على نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به سبب راستگویى و ادای امانت به آن مقام رسيد».

وی تصریح کرد: شیعیان برای اینکه نزد خداوند  اهل بیت علیهم‌السلام منزلت پیدا کنند، باید دارای خصلت‌های راستگویی و امانتداری باشند؛ اگر انسان راستگو باشد، تمام کارهای او درست می‌شود.

واجبات الهی امانت هستند/ مسئولیت‌های ما در زندگی امانت است

استاد حوزه علمیه با اشاره به امانتداری در اسلام، گفت: در فرهنگ دینی، ادای امانت اینگونه نیست که امانت مادی نزد شما باشد و به شخص برگردانید، بلکه هر چیزی که انسان موظف به انجام آن باشد، امانت است که یکی از آنها ولایت، حکومت، سرپرستی و مسئولیت است.

 حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مسعودی با بیان اینکه حتی واجبات الهی هم امانت هستند، عنوان کرد: مسئولیت‌های ما در زندگی امانت است، کارمندان هم که در بخش‌های مختلف ادارات مسئولیت دارند، امانتی در دست آنها است که باید در ادای آن بکوشند.

امام علی(ع) به واسطه راستگویی و امانتداری، احبّ الناس نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند

وی تأکید کرد: امام علی علیه‌السلام به واسطه راستی در زندگی و امانتداری، احبّ الناس نزد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بودند و همین مسئله باعث شده که در تاریخ بشریت اینقدر جلوه کنند.

قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: خلیل فراهیدی اولین کتاب لغت را در جهان اسلام نوشته است، ایشان در جایی نقل کرده، امام علی علیه‌السلام آنچنان بزرگ است که حکومت بنی امیه حدود 80 سال سعی کرد که فضایل آن حضرت را مخفی و یا بدل آن حضرت را در دیگران شبیه‌سازی کند تا فضیلت امام علی علیه‌السلام در آنها گم شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مسعودی ادامه داد: هیچ خطبه و منبری در زمان بنی امیه خوانده نمی‌شد، مگر این که همراه با درود بر پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، به امام علی علیه‌السلام دشنام می‌دادند، اما همچنان فضائل و مناقب آن حضرت در کتب شیعه و سنی نقل شده است.

وی اضافه کرد: ابن ابی الحدید نقل می‌کند که در زمان بنی امیه، کودکان با بغض امام علی علیه‌السلام در مکتب خانه‌ها آموزش می‌دیدند، اما از سال 140 هجری قمری به بعد، آن کسی که بیشتری فضائل برای او نقل می‌شود، امام علی علیه‌السلام است.

استاد حوزه علمیه با تصریح بر اینکه امام علی علیه‌السلام در دیدگان همه بزرگ جلوه می‌کند، عنوان کرد: دنیا از منظر امام علی علیه‌السلام هیچ است؛ چنانچه آن حضرت می‌فرمایند: «این دنیا نزد من مانند یک برآمدگی روی درخت بلوط است» که این حدیث نشان از بی‌ارزشی این دنیا در برابر دیدگان آن حضرت دارد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱